Odchudzanie

Odchudzanie z błonnikami naturalnymi microBłonnik po spożyciu chłonie wodę i pęcznieje w przewodzie pokarmowym, dając poczucie sytości - w ten sposób zapobiega tyciu. Obecność błonnika zwiększa perystaltykę i przyspiesza proces wydalania masy pokarmowej. Skraca to czas kontaktu toksycznych substancji obecnych w żywności ze ścianą jelit. Skraca także czas absorpcji tłuszczów, zmniejsza wchłanianie cholesterolu i triglicerydów.

Błonnik jest ważny w żywieniu osób z cukrzycą; przekonuje o tym np. badanie przeprowadzone w Medical Center w Dallas, USA, w którym brali udział pacjenci z cukrzycą typu 2. W tym typie zaburzeń podwyższony poziom glukozy spowodowany jest zarówno nieprawidłowym wydzielaniem insuliny, jak i zmniejszeniem skuteczności jej działania (insulinoodporność). Osoby biorące udział w eksperymencie przez 6 tygodni stosowały dietę zawierającą ilość błonnika rekomendowaną przez amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne, a przez następne 6 tygodni stosowały dietę eksperymentalną, również bogatą w błonnik. Dieta ta spowodowała obniżenie poziomu glukozy we krwi o ok. 10%, obniżyła też poziom cholesterolu.

Przeciętna dieta osoby jedzącej biały chleb zawiera około 8g błonnika na dobę. Tymczasem dietetycy zalecają, aby spożycie błonnika wynosiło co najmniej 20-22g na dobę, czyli trzykrotnie więcej. Idealna ilość to ok. 35g.

Otyłość

Jak przeciwdziałać otyłości używając błonników naturalnych microOtyłość to nie tylko pewien widoczny mankament urody, ale także przewlekła choroba, której częstotliwość występowania w społeczeństwach rozwiniętych rośnie i która niesie ze sobą poważne ryzyko rozwoju cukrzycy, nadciśnienia, chorób serca, patologii pęcherzyka żółciowego i wielu postaci raka. Otyłość jest wypadkową wzajemnego oddziaływania czynników środowiskowych i indywidualnych czynników genetycznych. Szczególne znaczenie mają w jej zwalczaniu nawyki żywieniowe i stosowanie odpowiedniej diety. Uwzględnienie w tej diecie błonnika wydaje się posunięciem dość oczywistym. Dieta bogata w błonnik zawiera mało kalorii. Szczególnie cennym składnikiem błonnika jest tu celuloza i hemicelulozy ponieważ to właśnie one przyczyniają się do ograniczenia przyrostu masy ciała. Błonnik pochłaniając wodę pęcznieje w żołądku powodując długotrwałe uczucie sytości, a tym samym zmniejsza apetyt i opóźnia moment sięgnięcia po kolejny kęs. Produkty zawierające błonnik wymagają od nas dłuższego żucia - w czasie którego następuje zwiększona ilość produkcji śliny, a tym samym wymieszane ze śliną pożywienie zostaje lepiej strawione. Włączenie błonnika na stałe do diety pozwala nie tylko zrzucić zbędne kilogramy, ale też utrzymać stały poziom wagi.

Sport

Celem diety wysokobiałkowej - preferowanej przez sportowców - jest dostarczenie organizmowi optymalnych ilości białka do budowy, odbudowy i regeneracji komórek, jak też tworzenia ciał odpornościowych - w przypadkach wyniszczenia lub nadmiernej eksploatacji organizmu. Dieta ta jest najczęściej skomponowana z produktów wysokobiałkowych, co wpływa na trudności w trawieniu pokarmu. W tym przypadku błonnik wspomaga perystaltykę jelit i pomaga w utrzymaniu stabilnego poziomu cukru we krwi, co jest także istotne podczas wzmożonego wysiłku fizycznego.

Przepis z błonnikiem

A la szarlotka na kefirze z gruszkami korzennymi

A la szarlotka na kefirze z gruszkami korzennymi

Każdy skusi się choćby na kawałeczek tego wybornego ciasta.

Zobacz cały przepis.